HTML

Felsőoktatás: újratervezés

Állandó oldalak

Friss topikok

  • bakonyi.laszlo: @Moi108: A felvi.hu-n. A Felvételi menü, Ponthatárok,rangsorok menüpont, Friss felvételi statiszt... (2013.06.06. 18:21) Felvételi jelentkezések 2013 1. rész
  • bakonyi.laszlo: Na persze vannak olyan képzések amiket nehéz lesz besorolni. Térképész, geológus, geofizikus stb (2013.04.16. 10:11) Szakszerkezet

Címkék

2013.07.31. 10:59 bakonyi.laszlo

2013. évi általános eljárás 4. rész

Amennyiben valaki olvassa korábbi blogbejegyzéseimet, tudhatja, hogy álláspontom szerint nem az intézményszerkezet, hanem a képzőhely-szerkezet a lényeges (elsősorban az állami intézményrendszerről beszélve). Ezért elemzésemet sem az intézményekkel folytatom, hanem a képzőhelyekkel. A magam részéről négy kategóriába sorolom a képzőhelyeket:

1. főváros és közvetlen vonzáskörzete - Budapest mellett Gödöllőt és Piliscsabát (PPKE) sorolom ide

2. hagyományos vidéki tudományegyetemi központ - ide tartozik Debrecen, Pécs, Szeged

3. további vidéki települések

A besorolás önkényes, azonban szerintem magától értetődő. Természetesen a "további vidéki települések" kört lehetne kisebb csoportokra bontani, mivel vannak nagyobb és kisebb hagyományokkal rendelkező, bizonyos területeken speciális képzést nyújtó települések. Azt gondolom azonban, hogy ezzel a bontással szinte minden település bekerülhetne ebbe a körbe. Később lehet, hogy mégis megpróbálkozom vele.

Az általános kép

A fenti besorolás szerint az érettségire épülő képzések esetében a felvett hallgatói létszám megoszlása a következő módon alakult:

2006

2011

2012

2013

más vidéki település

39,03%

30,41%

26,54%

25,06%

vidéki tudományegyetemi központ

20,63%

20,83%

21,31%

21,56%

főváros és vonzáskörzete

40,33%

48,76%

52,16%

53,38%

Ugyanezen képzések esetében az államilag támogatott létszámok aránya a következő:

2006 2011 2012 2013
más vidéki település 40,75% 29,66% 29,60% 27,58%
vidéki tudományegyetemi központ 22,36% 22,20% 23,92% 23,60%
főváros és vonzáskörzete 36,89% 48,14% 46,48% 48,82%

Ezekből az adatsorokból látszik, hogy miközben a vidéki tudományegyetemi központok tartják a súlyukat, a további vidéki településekről elszívja a főváros és közvetlen vonzáskörzete a hallgatói létszámot. Nem véletlen a megfogalmazásom, mert nem feltétlenül a hallgatókat szívja el, nagyon is életszerű egy áttételes vándorlás, melynek során a tudományegyetemi központokból a fővárosba jönnek a hallgatók és oda a vidéki településekről mennek. Ennek a népmozgalmi folyamatnak a tényleges tartalmát csak egy további részletes elemzés tudja megvilágítani.

Képzési területenként

Nézzük meg az adatokat képzési területenként. Három képzési területen szétválasztottam a képzési terület képzéseit. A jogi területen a jogász, az orvos- és egészségtudományi képzési területen az orvosi képzéseket különvettem, míg a pedagógusképzés esetében nem szerepel a tanárképzés, mert ennek státusza idén változott.

képzési terület település-típus 2006 2011 2012 2013
agrár más vidéki település 53,0% 36,7% 33,2% 38,0%
vidéki tudományegyetemi központ 17,4% 17,4% 20,1% 21,6%
főváros és vonzáskörzete 29,6% 46,0% 46,8% 40,4%
bölcsészettudomány más vidéki település 33,7% 19,8% 14,8% 9,6%
vidéki tudományegyetemi központ 30,9% 29,6% 28,2% 29,9%
főváros és vonzáskörzete 35,4% 50,6% 57,0% 60,5%
gazdaságtudományok más vidéki település 45,4% 26,7% 21,5% 22,7%
vidéki tudományegyetemi központ 6,1% 11,4% 11,6% 13,5%
főváros és vonzáskörzete 48,5% 61,9% 66,8% 63,8%
informatika más vidéki település 31,4% 31,9% 25,6% 25,0%
vidéki tudományegyetemi központ 25,8% 21,5% 23,4% 22,0%
főváros és vonzáskörzete 42,8% 46,6% 51,0% 53,0%
jogi (nem jogász) más vidéki település 43,3% 28,2% 24,0% 23,8%
vidéki tudományegyetemi központ 24,1% 23,5% 24,2% 25,8%
főváros és vonzáskörzete 32,5% 48,3% 51,9% 50,4%
jogi (jogász) más vidéki település 45,4% 26,7% 21,5% 22,7%
vidéki tudományegyetemi központ 6,1% 11,4% 11,6% 13,5%
főváros és vonzáskörzete 48,5% 61,9% 66,8% 63,8%
közigazgatási más vidéki település 8,2% 20,6% 12,6% 9,7%
vidéki tudományegyetemi központ 15,8% 23,9% 11,9% 5,1%
főváros és vonzáskörzete 76,0% 55,5% 75,5% 85,2%
műszaki más vidéki település 33,9% 31,7% 31,1% 31,2%
vidéki tudományegyetemi központ 13,2% 14,0% 14,3% 13,2%
főváros és vonzáskörzete 52,9% 54,3% 54,6% 55,6%
orvos- és egészségtudomány (nem orvos) más vidéki település 66,4% 45,8% 39,7% 42,5%
vidéki tudományegyetemi központ 18,1% 19,6% 21,1% 23,5%
főváros és vonzáskörzete 24,3% 40,3% 45,2% 46,0%
orvos- és egészségtudomány (orvos) más vidéki település 0,0% 0,0% 0,0% 0,0%
vidéki tudományegyetemi központ 9,2% 14,2% 13,7% 14,9%
főváros és vonzáskörzete 73,0% 77,2% 78,4% 70,6%
pedagógusképzés (nem tanár) más vidéki település 65,6% 50,9% 47,2% 48,6%
vidéki tudományegyetemi központ 11,1% 10,2% 9,8% 12,7%
főváros és vonzáskörzete 23,3% 38,9% 43,0% 38,7%
sporttudomány más vidéki település 36,1% 29,4% 28,0% 32,4%
vidéki tudományegyetemi központ 20,6% 22,2% 27,2% 31,3%
főváros és vonzáskörzete 43,3% 48,3% 44,9% 36,3%
társadalomtudomány más vidéki település 50,0% 30,4% 24,3% 20,0%
vidéki tudományegyetemi központ 15,2% 16,9% 16,5% 18,9%
főváros és vonzáskörzete 34,8% 52,7% 59,2% 61,2%
természettudomány más vidéki település 21,6% 20,9% 15,9% 12,7%
vidéki tudományegyetemi központ 45,2% 47,0% 46,8% 47,8%
főváros és vonzáskörzete 33,1% 32,1% 37,3% 39,6%

A legfontosabb jelenségek:

1. A vidéki tudományegyetemi központok általában megőrizték pozícióikat.

2. Vannak olyan területek, ahol az egyes teleülés-típusok megőrizték arányaikat. Ezek a legdrágább képzést folytató képzési területek, azaz a műszaki és az orvosi képzések. Az informatikai területen sokkal kisebb a főváros torzító hatása, mint máshol. Ebből is látható, hogy megfelelő intézkedésekkel, keretszám-meghatározással megvalósítható a Budapest-vidék probléma kezelése.

3. A bölcsészettudományi képzési területen gyakorlatilag felszámolódtak a nem tudományegyetemi központok úgy, hogy a fővárosba csoportosult a létszámuk.

4. A gazdaságtudományok képzési területen és a nem jogászi jogi képzések esetében kivételes módon a tudományegyetemi központok is erősödtek, nem csak a főváros. Természetesen a más vidéki települések rovására. A jogi területen ez teljesen elfogadható szerintem.

5. A jogász képzés esetében az arányok eltolódása 2011-re bekövetkezett, azóta csak kismértékű a változás. Az elmúlt évtizedekben emlegetett jogász-túlképzés kapcsán mindenki elmondja, hogy sok a jogász-képzőhely hazánkban. Az arányok eltolódása a megoldás irányába vezethetne, ha a főváros nem 60%-on állna.

6. A nem orvosi, de egészségügyi képzések esetében is nagyon erős a főváros elszívó hatása, itt a vidéki tudományegyetemi központok kis mértékben nyertesek. Ezen a területen (ápolóképzés, mentőtiszt-képzés stb.) talán helyesebb társadalmi folyamat lenne a hallgatók olyan helyen történő képzése, amely közelebb áll leendő munkahelyükhöz.

7. A pedagógusképzés arányeltolódása 2011-re megtörtént, jelentős a fővárosi növekedés, bár ezen a területen ez kisebb mértékű. Itt is kiemelten fontos, hogy a leendő munkahelyhez minél közelebb képezzük a diákot, ezzel segítve a vidéki munkaerő-utánpótlást.

8. A sporttudományi képzési terület az egyik mintapéldája a keretszám-irányítás lehetőségének. Sikerült megoldani, hogy a vidéki képzőhelyek jelentősen erősödjenek a főváros "kárára". 

9. A társadalomtudományi képzések esetében a főváros negyedével növelte részesedését, nem tudományegyetemi központoktól elvonzva a hallgatókat. A 2006-tól 2011-ig tartó csökkenés (kb. 2600 fő) gyakorlatilag a vidéki városokban jelentkezett A 2011 óta bekövetkezett kb. 2800 fős csökkenésből 1200 fő ugyanitt jelentkezett.

10. A természettudományi területen szintén a fővárosi létszám aránya növekedett a vidéki, nem tudományegyetemi központból elvonzva a hallgatókat.

Vélemény

A jövőben arra kell számítanunk, hogy a valós demográfiai hatások miatt tovább csökken a felsőoktatás létszáma (lásd erről korábbi írásomat). A felsőoktatás kapuit tágabbra nyitva, amennyiben ugyanezek a felvételi kapacitások jelentkeznek a fővárosban, nem lesz mód arra, hogy a vidéki településeken növekedjen a hallgatói lészám. 

Népszerű elképzelés, hogy a hallgató a lábával szavaz. Ez elfogadható gondolat akkor, ha egyes képzőhelyek bezárásához keressük az indokokat és nem akarunk sem azzal foglalkozni, hogy a megmaradó képzőhelyek képesek-e egyáltalán nagy tömeget képezni, sem azzal, hogy a felsőoktatásnak regionális, kistérségi feladatokat is ellátnia, amihez egyszerűen a létét kell biztosítani. Ennek érdekében pedig akár szembe kell menni a társadalmi folyamatokkal (áramlás a fővárosba).

Társadalompolitikai döntést igényel, hogy akarjuk-e a vidéki felsőoktatást vagy sem. Ez nem intézmény-kategorizálás kérdése, hanem egy megfelelő állami hálózat-szabályozás kérdése. Amennyiben a kormányzat , a politikai elit akarja a vidéki felsőoktatási képzőhelyeket, akkor gondoskodnia kell ezekről. Amennyiben nem teszi, akkor célba veszi a szinte kizárólagos fővárosi felsőoktatást. Természetesen lehet ez is cél, de akkor ezzel mindenkinek tisztában kell lennie.

Amennyiben például minden adminisztratív korlátot megszüntetünk a felvehető létszám kapcsán és tényleg csak a képzőhelyek fizikai lehetőségei döntenek (a kormányzati koncepció-tervezetben vannak erre utaló jelek), akkor a fővárosi képzés létszáma tovább fog nőni, ami a nem tudományegyetemi képzőhelyek megszűnéséhez vezethet.

Szólj hozzá!


A bejegyzés trackback címe:

https://felsooktatastervezes.blog.hu/api/trackback/id/tr875435168

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása