Fel kell tenni a kérdést, egyáltalán mit várunk el a felsőoktatástól, mit csináljon? Mi a feladata?
Amennyiben ezzel nem vagyunk tisztában, akkor nem tudunk érdemben párbeszédet folytatni a magyar felsőoktatásról, nem tudjuk megtervezni a magyar felsőoktatás rendszerét, feladatainak finanszírozását.
A kérdésre szerintem a következő a válasz:
A magyar felsőoktatás feladata
- a felsőfokú oktatás ellátása, ennek keretében a munkaerőpiac igényeinek megfelelő tudású és képességű (tanulási, együttműködési, vezetési stb.) szakemberek illetve a tudományos életre képezhető, abban tevékenykedni képes szakemberek képzése Magyarország, a magyar nemzet és a Világ számára.
- alap-, alkalmazott és kísérleti kutatási feladatok ellátása,
- tevékenységéhez kapcsolódóan közoktatási, közgyűjteményi, egészségügyi feladatok ellátása
- társadalompolitikai feladatok ellátása, ennek keretében „értelmes emberfők” képzése valamint a helyi (települési, kistérségi) értelmiségi réteg biztosítása, képzése
Az első pont kapcsán vélhetőleg nincsen vita. Fontos azonban hangsúlyozni, hogy a pont végén szereplő célcsoportokat nem véletlenül emeltem ki. A felsőoktatás feladata nem csak a Magyarország számára képezni. A tudományos utánpótlást így is- úgy is a Világ számára képezzük. Nagy kérdés a határon túli magyarság számára történő felsőfokú képzés megvalósítása kapcsán az itthon vagy otthon kérdése. Itthon Magyarországon, ahol itt maradhat vagy otthon, a szülőföldön, és akkor ott marad. Ennél a kérdésnél szerintem a szakmai és pénzügyi lehetőségek alapján kell a képzéseket szétválasztani.
A kutatási feladatokhoz kapcsolódva elkerülhetetlen lesz a kérdés, hogy minden képzőhelyen feladat-e ez, milyen szinten feladat illetve az, hogy milyen kapcsolata van a felsőoktatásnak a Magyar Tudományos Akadémia kutatóintézeti hálózatával.
A felsőoktatási képzés és kutatás nem tudja nélkülözni sem a közoktatási feladatok (lásd pedagógus-képzés), sem a közgyűjteményi feladatok (lásd például muzeológusok, régészek, könyvtárosok képzése), sem az egészségügyi feladatok (lásd például orvos-képzés) ellátását. Vannak olyan feladatok is, amelyek a felsőoktatásra "ragadtak". Ilyen például az ELTE Füvészkert működtetése. Mindemellett ezek a feladatok már a társadalompolitikai feladatok körébe is tartoznak, hiszen van település, ahol az egyetlen könyvtár a felsőoktatás keretében működik.
A felsőotkatás feladatai kapcsán a legnagyobb kérdés a társadalompolitikai feladatok ellátásának szükségessége. Amennyiben ez a feladat valóban megvan (szerintem megvan!), akkor a felsőoktatás (képzőhelyekből álló) hálózatának csökkentése csak társadalompolitikai döntés alapján lehetséges, nem pedig szimpla felsőoktatás-politikai döntés alapján.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.